Európai Uniós állampolgárként és vállalkozásként, mi is hiszünk ügyfeleink és partnereink személyes adatainak védelmében.

Korábban már írtunk a GDPR rendelet alapján végrehajtható ellenőrzések komolyságáról és veszélyeiről. Ez a következő linken olvashatják el, ha lemaradtak volna róla.

Tekintettel arra, hogy az első „éles” év, azaz a 2019 -es év lezárult, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, közzé tette beszámolóját. Véleményünk szerint, érdemes kicsit elemezni ezt a jelentést, mert sok olyan következtetés vonható le belőle, ami segíthet minket abban, hogy hogyan is kell megfelelően eljárni.

A teljes beszámolót az következő linken olvashatják el.

2018-2019-ben, a GDPR/adatvédelmi ellenőrzés, a céges dolgozók által legemlegetettebb mumusává vált. Eget rengető bírságok, térdre kényszerített cégekről szólt a munkahelyi susmus. Meeting, meeting hátán szólt erről a témáról, jobbnál-jobb ötleteket brainstormoltak össze a dolgozók, több száz belső auditot hajtott mindenki végre, hogy megelőzze a “mega” bírságokat. A félelem és pánikkeltés miatt, adatok és tények nélkül olyan intézkedések is napvilágot láttak, amelyek a tragikomédia kategóriába sorolhatóak.

Példa képen olvassa el ezt a következő blogot, ön is jól fog szórakozni, mindenhol előfordul ilyesmi és még ennél durvább hülyeségek is.

A viccet félre téve, idéznénk a beszámoló I. bekezdését, ez összegzi, a hatóság tevékenységét

A Hatóság működésének statisztikai adatai

„I.1. Ügyeink statisztikai jellemzői

A GDPR kötelező alkalmazásának időpontja (2018.05.25) óta a 2019-es év az első teljes naptári év, amelynek ügystatisztikai elemzése információt adhat az új szabályozási környezetnek az adatvédelemi hatósági tevékenységre gyakorolt hatásáról.

A Hatóság működésének számszerűsíthető bemutatását 2018-ban megnehezítette az évközben többször változott jogi környezet és a különböző szakfeladatok, nyilvántartások részleges átalakulása, illetve megszűnése. A 2019-es év ügystatisztikai adatainak bemutatásakor törekedtünk a 2019-ben tapasztalt változások megjelenítésére. 2019-ben a Hatóság elektronikus iratkezelő rendszerében 6823 db új ügy került iktatásra. A korábbi évekről áthúzódó ügyekkel (861 db) együtt 7684 db ügy volt folyamatban. Az átalakult elektronikus nyilvántartó rendszerekben érkeztetett és iktatott iratok száma 4796 db volt. 2019-ben összesítve 11.619 ügy indult a Hatóságnál, a korábbi évekről áthúzódó ügyekkel együtt tehát 12.480 ügy volt folyamatban.”

Ami sokkal érdekesebb, hogy hogyan is oszlanak el ezek a számok.

ügykör20182019
adatvédelmi konzultáció2.4092.053
vizsgálati eljárás adatvédelmi ügyben8271.738
tagállami felügyeleti hatóságok (EGT) együttműködési eljá-6061.158
rásai
nyilvántartásokkal kapcsolatos beadványok1.305745
adatvédelmi hatósági ellenőrzés234568
egyéb ügyek131449
vizsgálati eljárás információszabadság ügyben375325
adatvédelmi hatósági eljárás67276
jogszabály-véleményezés195186
információszabadság konzultáció8886
NAIH közérdekű adatigénylés7473
minősített adatot érintő ügy1514
egyéb nemzetközi ügy8513
folyamatban lévő ügyek összesen:6.4117.684
DPO nyilvántartásba érkezett elektronikus bejelentések1.7864.796
Éves ügyszám összesen:8.19712.480

Jól látható, hogy valóban nőttek az ügyek számai és igen, csökkentek a konzultációs jellegű ügyek, de még mindig ezek dominálnak. A konkrét ellenőrzések, szabályszegésekre, bírságolásokra irányuló eljárások száma igen alacsony.

Ez nagyon pozitív, mert láthatjuk, hogy a hatóságok állaspontja még mindig az, hogy ügyfél orientáltak legyenek, nem minden áron rendészkedni, bírságolni akarnak.

Felelős vezetőként oszlassa el kételyeket és a pletykákat azzal, hogy valós adatokkal, információkkal rendelkezik. Válasszon megfelelő partnereket segítségünkkel és akkor nem lesz semmilyen baja a hatóságokkal, nem kell az említett „mega” bírságokról aggódnia, valamint dolgozói ideje is felszabadul.