Ha professzionálisnak akarunk hangzani, akkor meg kell felelnünk az aktuális vállalati trendeknek így szinte muszáj olyan szavakat használnunk, mint az „Agile” és „Scrum”.
Több olyan bejegyzést írtunk már a SalvadorSystem megalakulása óta, ahol közhelyként használt fogalmakat elemezünk, annak érdekében, hogy segíthessünk Önöknek egy valóban hatékony digitális ökoszisztémát kiépíteni. Most is ezt fogjuk tenni, tartson velünk.
A bejegyzés címében már utaltunk rá, hogy az agilis, mint fogalom folyamatosan felmerül és mindenki mindenre használja, nem megfelelő módon.
Íme néhány példát arra, hogy mi az, ami nem agilis:
- Ha megkérdezünk egy papír termékeket forgalmazó céget, hogy mi az agilis bennük, azt a választ fogjuk kapni, hogy az ügyfeleink véleményeit fel kell írni egy post it-re és fel kell rakni a falra, hogy minden csapattag lássa. Persze a jegyzettömböt ők forgalmazzák. EZ NEM AGILIS!
- Ha egy tanácsadót kérdezünk meg, el fogja mondani, hogy az AGILIS egy olyan metodológia, amit az Ön szervezete meg fog tudni tanulni, amennyiben megveszi az ő szolgáltatásukat és ettől sokkal hatékonyabban fognak dolgozni. EZ SEM AGILIS!
Az agilis nem egy metodológia, nem egy meghatározott mód a termékek fejlesztésre és nem is egy keretrendszer vagy folyamat.
Az Agilis egy olyan készlet rendszer, amely értékeket és elveket foglal össze, a hatékonyság és az ügyfél elégedetség javítása érdekében.
Attól még, hogy a dolgozók felállnak egy meetingen, nem lesznek agilisak. Ez csak egy eszköz. Attól lesznek igazán hatékonyak, hogy mindannyian hiszik, ettől a rendszertől jobban fogják végre hajtani feladataikat. Így amikor önnállóan kell döntést hozniuk, visszanyúlnak az agilis elvekhez. Tehát az agilisság egy elkötelezettség, egyfajta hit, amitől egy csapat jobb döntéseket tud hozni és ettől lesz hatékonyabb.
Az „agile menifesto”, magyarul az agilis kiáltvány, összesen 68 szóból áll. Egyszerűen annyit takar, hogyha mérlegeljük, egy papír bal és jobb oldalára felírt elveinket, amelyek fontosak a szervezetünknek és ügyfeleinknek, akkor a bal oldalon található elemeket priorizáljuk.
Íme egy rövid példa:
Fontosabb | Kevésbé fontos |
Egyének és interakciók, folyamatos komunikáció | Folyamatok és eszközök |
Működő termék | Átfogó dokumentáció |
Együttműködés az ügyfelekkel | Szerződések tárgyalása, megkötése |
Reagálás a változásokra | A terv követése |
Az agilis készletrendszernek van 12 alapelve, ami segíthet megérteni pontosan miről is van szó.
A következő linken megtalálhatja ezeket, de az egyszerűség végett mi is felsoroljuk ezeket.
- Legnagyobb prioritása a megrendelő igényeinek megfelelő, értékes termék korai és folyamatos átadásának van.
- A követelmények változása elfogadott, még a fejlesztés késői szakaszában is. Az agilis módszertanok befogadják a változást a megrendelő versenyképességének érdekében.
- Gyakran, néhány hetenként vagy hónaponként, kell működőképes terméket átadni. A rövidebb periódust kell előnyben részesíteni.
- A megrendelőknek, üzleti szakembereknek és a szoftverfejlesztőknek naponta együtt kell dolgozniuk a teljes projekt során.
- A projekteket motivált emberekre kell építeni. Meg kell teremteni a megfelelő környezetet, meg kell adni a szükséges támogatást, és meg kell bízni bennük, hogy megfelelő munkát végeznek.
- A leghatásosabb és hatékonyabb módszer az információ átadásának a fejlesztési csapaton belül, a személyes beszélgetés.
- A működő termék az elsődleges mércéje az előrehaladásnak.
- Az agilis módszertanok elősegítik a fenntartható fejlesztést. A szponzoroknak, fejlesztőknek, felhasználóknak képeseknek kell lenniük a folyamatos munkatempó megőrzésére.
- A folyamatos figyelem a technikai kiválóságra és a jó tervezésre, fokozza az agilitást.
- Az egyszerűség – az el nem végzett munka mennyiség maximalizálásának művészete – alapvető érték.
- A legjobb architektúrák, követelmények és rendszertervek az önszerveződő csapatmunkából alakul ki.
- A fejlesztői csapat, rendszeresen időközönként, megfontolja, hogy hogyan válhatnak hatékonyabbá és ennek megfelelően finomítják viselkedésüket.
Ezek az elvek és maga az agilis “módszer” abban segítik a csapatukat, hogy döntéshozatali folyamat gyors legyen, hatékony és ügyfélorientált.
Azt kell elérni, hogy minden egyes döntés, amit a csapata önmagától meghoz, minél jobban szinkronban legyen a fenti elvekkel, ekkor lesznek agilisak.
Megoldásaink és digitális eszközeink, abban tudnak Önnek segíteni, hogy ezeket az elveket integrálni, alkalmazni és ellenőrizni tudja. Nézze meg kínálatunkat és legyen valóban agilis!